DIY: Paaseieren beschilderen

zaterdag 4 april 2015


De paasdagen staan voor de deur. Heerlijk, een extra dagje vrij en gezellig de tijd om dingen te ondernemen met je familie. Daarnaast zijn die vrije dagen natuurlijk een goed moment om even lekker creatief bezig te zijn. Het leek mij daarom een leuk idee om voor jullie een speciale paas DIY online te zetten.

Als kind kon ik me al weken van te voren verheugen op het paasontbijt. Niet om al het lekkere eten, maar omdat we tijdens het ontbijt eieren mochten beschilderen. Het paasweekend gingen we als gezin vaak een weekendje weg, in een huisje of in een stacaravan. Mijn moeder sleepte altijd trouw het eierverfsetje mee. Het verven was het hoogtepunt van de dag voor mij, en ik wenste stiekem altijd dat er ooit meer paasdagen zouden komen.

Helaas is dat nooit gebeurd. Maar omdat ik tegenwoordig groot genoeg ben om mijn eigen regels te maken (ha!), mag ik nu gewoon eieren verven wanneer ik daar zin in heb. Dus ook vlak voor Sinterklaas. Oké, grapje, dat heb ik nooit gedaan.
Voor iedereen die denkt dat paaseieren beschilderen alleen voor kinderen is, dat is absoluut niet waar!
Via Pinterest zag ik de mooiste beschilderde eieren voorbij komen. Knappe kleuter die dat voorelkaar krijgt. Pastelkleurtjes, stipjes, bloemetjes en veertjes, er is van alles te vinden. Mijn persoonlijke favorieten heb ik hieronder voor jullie op een rijtje gezet. Mocht je meer willen zien, neem dan even een kijkje op mijn Pinterest.


http://www.papernstitchblog.com
http://www.craftberrybush.com
http://apumpkinandaprincess.com


http://www.dearlovelyblog.com
http://www.papernstitchblog.com
http://acreativemint.typepad.com

Ik werd helemaal enthousiast van de mooie kleurtjes en patronen. Van deze eieren wordt je toch helemaal gelukkig? Na het doen van de benodigde inkopen ben ik daarom direct aan de slag gegaan om zelf ook iets moois te maken. Kijken jullie mee naar het resultaat?



Zijn ze niet snoeperig? Ik ben erg blij met hoe mijn eitjes zijn geworden. Stuk voor stuk erg verschillend, maar ze passen wel goed bij elkaar. Het was ook erg leuk om te doen. Je moet er wel even de tijd voor nemen, maar gezien de vrije dagen die er aan komen komt dat vast helemaal goed.

Nu hoor ik je denken, allemaal leuk en aardig maar hoe pak ik dit aan en wat heb ik nodig?
Dat zal ik je hieronder uitleggen.

Benodigdheden:
- een doos witte eieren, het formaat; zo groot als je ze kunt vinden
- acrylverf (de metallic kleuren heb ik gekocht bij de Xenos, de rest is van de Action)
- schilderstape
- oude kranten (zo hou je je tafel mooi)
- kwasten en penselen
(Mocht je nog een eierverfsetje hebben; de eierhouder is geen overbodige luxe)



Stappenplan:
Kook eerst de eieren hard in ongeveer 7 minuten. Als de eieren gekookt zijn hoef je minder bang te zijn dat ze kapot gaan en kun je iets makkelijker je gang gaan. Bedek ondertussen je werkplek met oude kranten. Je kunt natuurlijk zoveel eieren schilderen als je wilt, maar ik had mijn handen al vol aan deze vier.

Als de eieren voldoende zijn afgekoeld kun je aan de slag. Ik denk dat je vooral je creativiteit de vrije loop moet laten. Zet een lekker muziekje op, bedenk met welke kleuren je wilt werken en begin ergens, je kunt het niet verkeerd doen!

Mocht je graag ongeveer dezelfde eieren willen maken als mij, dan heb ik per ei nog een paar extra tips voor je:



1. Hier heb ik gebruik gemaakt van schilderstape om de helft van het ei af te plakken. Zorg voor een mooie gladde lijn aan de kant waar je langs wil schilderen. Breng een laag aan en laat het drogen. Breng zo ook een tweede en een derde laag aan, totdat je de dekking voldoende vindt. Laat de tape zitten totdat je helemaal klaar bent! Plak vervolgens de schilderstape over je geschilderde deel tot de lijn en begin met de andere kant. Terwijl je een helft laat drogen is het handig om een eierdop te gebruiken om het ei in de zetten. Ik heb gebruik gemaakt van roze en de brons-metallic verf.

2. Dit ei heeft een soort patroontje van stipjes in verschillende groottes. Begin met de felste kleuren en werk steeds meer naar de lichtere tinten toe. Uiteindelijk kun je wat water met je verf vermengen om een aantal uitgevaagde stipjes aan te brengen.

3. Kies voor dit patroon één hoofdkleur welke je mengt naar verschillende tinten en één contrastkleur. Het aanbrengen van de gouden lijnen doe je als laatst. Begin met het schilderen van vlakken uit de losse hand in de lichtste tint. Maak aansluitende vlakken in de donkerdere tint en laat ruimte voor vlakken in je contrastkleur. Het is verstandig per kleur de verf eerst te laten drogen om te voorkomen dat het door elkaar gaat lopen. Als je alle vlakjes hebt ingekleurd begin je met het omlijnen van de vakken met de goudkleur. Je zult de lijnen 2 of drie keer bij langs moeten gaan om een mooi egale lijn te krijgen. Als laatste kun je vakken naar keuze invullen met stipjes of strepen.

4. Om het gemengde patroon te krijgen doe je meerdere kleuren op je kwast en smeer je ze door elkaar in een golvende beweging over het ei. Herhaal dit totdat je tevreden bent over de kleuren. Pak dan een grotere kwast, maak deze nat en haal in een grote golvende beweging over het ei. De kleuren worden zo meer door elkaar geblend en worden zachter. Beschilder eerst de gehele voorzijde, zodat je het ei kan laten drogen door neer te leggen op de achterkant. Als de voorzijde droog is kun je beginnen met de achterzijde. Het is het mooist als je lijnen enigszins doorlopen, kijk dus even goed waar het ophoudt en ga vanaf hier verder met je golfbeweging. Als je tevreden bent herhaal je de handeling met de grote kwast. Als het gehele ei beschilderd is en goed is gedroogd kun de lijnen aanbrengen met schilderstape. Werk lijn voor lijn. Ik heb gebruik gemaakt van de brons-kleur, deze moet je wel drie keer op de lijn aanbrengen voor een egaal resultaat.



Bij deze acht ik het voor eens en voor altijd bewezen dat eieren schilderen niet alleen voor kinderen is, yeah! Daarnaast heb ik jullie hopelijk kunnen inspireren om weer eens lekker creatief aan de slag te gaan, want als je het mij vraagt is er niets leukers dan lekker kliederen op je vrije dag.

Welke vinden jullie het mooist geworden? En gaan jullie nog wat doen tijdens het paasweekend?


Liefs,
Carolien










5 opmerkingen :

  1. Wat een super leuke DIY, ik heb daar echt geen geduld voor! en ben ook niet zo creatief (hhihihi)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aah dankje! Hihi, ook met wat minder geduld kun je wat moois maken hoor ;)

      Verwijderen
  2. Jeeeh! Fijne pasen! Ik ga zo onze versierde eitjes zoeken in de tuin :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat super leuk, veel plezier! En jij ook een fijne pasen :)

      Verwijderen

Follow
Made With Love By The Dutch Lady Designs